Thursday, July 3, 2008

Alhamdulillah, rezeki lagi!

Alhamdulillah, dalam tahun 200 ini keluarga saya menerima dua orang 'pembawa rezeki'. Seorang (anak maksu) dilahirkan pada 16 mac 2008. Seorang lagi (anak sepupu) pada 30 Jun 2008, Isnin lepas. Kedua-duanya lelaki. Hmm.. Saya harap kedua-dua sepupu dan anak buah saya ini nanti akan menjadi ketua keluarga dan pelindung yang bertanggungjawab. Wow, jauh betul pemikiran! Hehe. Mana taknya, hidup sekarang ni susah nak cari lelaki yang betul-betul bertanggungjawab. Ada, tapi ibarat satu dalam seribu. Maaf, bukan nak provoke tapi itulah hakikatnya (kenapa aku bangkitkan hal ni ye?). Tapi apa kurangnya perempuan, bukan semuanya boleh dipercayai (erk..)

Ha, nak tunjuk sikit gambar sepupu dan anak buah baru ni.. :)




Ini anak buah saya yang ke berapa belas ntah. Ramainya anak buahku, adela dalam 20 orang kalau kira! Yang ni anak Kak Shima, sepupu yang paling rapat sejak kecik lagi, juga anak buah yang paling baik dengan ummi. Selalu main kejar-kejar dulu. Sampaikan ada parut di dahi saya belah kiri, kesan jahitan sebab jatuh kena bucu tangga. Sedap! Jatuh tu sebab dia la yang kejar. Ini supposely anak dia yang ke-4, tapi sebab yang ketiga dulu meninggal akibat komplikasi hati. Akhirnya dapat jugak pengganti.. Katenye nak namakan Mohd Azib Hilman. Comeynye anak buah mak long! Lahir dengan cara vacuum, then sekarang ni kena jaundis (kuning) pula. Kena tahan lagi kat nursery, dok bawah lampu. Macam mak longnye dulu gak. Mak long dulu lagi teruk! :) Syafahullahu syifaan 'aajilan wala yughadiru ba'daha saqaamah.. Nanti kite jumpe lagi eh.. Hm, baru dapat mesej, keluar hospital hari ini.




Budak kecik sorang ni pulak namanye Mohd Azhan Danish. Dah tembam betul sekarang. Dah nak masuk 4 bulan. Anak maksu (adik ayah) yang ke 4. Semua 'Hero'. Hajatnye nak dapat baby girl kali ni, tapi dah Allah bagi boy, terima juga. Jangan nakal-nakal tau!

Saya terbayangkan masa depan kedua-dua anak kecil ini. Kalau sekarang ini zaman yang cukup moden, zaman mereka nanti lagi lah. Tapi itupun kalau Bumi ini masih wujud. Hm. Masih berbicara soal yang sama. sekarang ni kalau boleh, semua perkara saya nak kaitkan dengan Bumi yang sudah tua. Sekarang ini di Malaysia, peluang pendidikan sudah tersedia dengan cukup baik, walaupun ada kekurangan, mungkin dari segi silibus dan sistem pengajarannya. Bagaimana pula di zaman mereka nanti? Semoga kadua-dua anak kecil ini akan membesar dengan didikan agama yang sempurna, dan menjadi kebanggaan ibu dan ayah. Yang paling penting doa saya, agar mereka dapat menjadi agen perubah masyarakat! Aamin..

وعن أبي هريرة رضي الله عنه، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :( كل مولود يولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو ينصّرانه أو يمجّسانه ) متفق عليه

No comments: